..

Sunday, March 15, 2009

UPNM vs ATMA

Adakah anda tahu bahawa kita boleh mula mendaftar sebagai tentera dengan terus memiliki pangkat melalui kelayakan kita???
Disini, Universiti Pertahanan Negara Malaysia(UPNM) yang dulunya dikenali sebagai ATMA telah berjaya melahirkan ramai pegawai-pegawai terlatih untuk diserapkan ke dalam setiap rejimen mahupun kor...

kedua-duanya tiada beza dari aspek visi dan misi, cuma dari segi pelaksanaan visi dan misi kini, ia ditambah baik dengan infrastruktur-infrastruktur yang moden, alatan dan senjata yang canggih serta pentadbiran yang semakin licin.

Ini dapat dilihat dari segi sokongan pihak kerajaan yang telah memperuntukkan kira-kira setengah billion dalam RMk-9 untuk membangunkan strategi pertahanan negara termasuklah melalui penambahbaikan ATMA menjadi UPNM.

Oleh itu, kita harus sedar dan memainkan peranan tersendiri untuk memperkuatkan benteng pertahanan negara kita kerana sesebuah negara yang maju, turut dinilai dari aspek kemajuan teknologi pertahanan dan juga kekebalan benteng kita dari dicerobohi anasir-anasir jahat yang cuba untuk menjatuhkan kita.

No comments:

Post a Comment